Vill du bli partner för Lux Helsinki?

Helsingfors är en stad med verkningsfulla och oförglömliga gärningar. Helsingfors är en enastående blandning av hetsig puls och lugn, vilket gör denna stad unik. Staden utvecklas tillsammans med samarbetspartner och genom Lux Helsinki kan ett företag enkelt kopplas till marknadsföringen av Helsingfors. Lux Helsinki är i Finland det mest populära evenemanget i sociala medier och kommer med en ljusglimt under årets mörkaste tid. Det samlar över en halv miljon glada människor som vill njuta av ljuskonst och utomhusliv oavsett vädret.

Fokus i ljusfestivalens företagssamarbete är främst att möjliggöra ljuskonstverk och att tillsammans med samarbetsparterna utveckla besökarnas upplevelse av evenemanget.  Välkommen med!

Vill du veta mer? Vänligen kontakt petra.majander(a)eventshelsinki.fi.

Samarbertspartner 2020

Huvudpartner

 

 

 

 

 

Partner

 

 

 

 

Samarbetspartner

Lux Helsinki 2020

”Samarbetet med Lux Helsinki är ytterst viktigt för oss på ett emotionellt plan. När man riktar blicken några år bakåt i tiden står det klart att Lux betydelse för den inhemska ljus- och videokonsten inte bör underskattas. Ett årligt evenemang av den här skalan har skapat enormt många möjligheter för konstnärerna. Dessutom har Lux varit ett gott exempel för flera mindre evenemang som uppstått runtom i Finland. Vi är stolta över att få vara en del av det här.”

Matti Jykylä, styrelseordförande, Sun Effects

”Ljus kan användas för att skapa samhörighet: gemensamma upplevelser och glädje som alla kan delta i. Det är lättare att klara sig genom den mörka årstiden tillsammans än ensam.”

Piia Matilainen, community manager, SATO

”Konsten och kulturen är starkt närvarande på Hanaholmen året om, och vårt samarbete med Lux Helsinki är ett extra komplement som ger våra besökare upplevelser i form av ljuskonst.”

Jaana Tamminen, projektchef, kultur och konst, Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland

”Ljuskonst glädjer och skapar stämning i den byggda miljön Högholmens kulturhistoriskt värdefulla parkmiljö och mörker erbjuder goda förutsättningar för ljuskonst och social samvaro utomhus.”

Susanna Silvonen, marknadsföringsdirektör, Högholmen

”Ljuskonst glädjer och ökar stadsbornas välbefinnande. Att främja urban kultur ligger oss nära om hjärtat, och ljuskonst är ett utmärkt sätt att väcka byggnaderna till liv under årets mörkaste tid.”

Pekka Metsi, verkställande direktör, Granlund

“Det är fint att få vara en satellit i öster under ett evenemang som engagerar många. Vi vill att områdets invånare ska få uppleva ljuskonst och också locka ny publik till Lux Stoa.”

Sanna Nuutinen, kulturproducent, Kulturcentret Stoa

“För oss betyder samarbetet med Lux Helsinki satsningar på en trevligare stad. En stad med glädje och ljus för alla, där så många stadsbor och besökare som möjligt kan njuta av den sköna stämningen. Mitt i mörkret är alla sätt att sammanföra människor betydelsefulla satsningar på en trevligare stad.”

Antti Kerppola, verkställande direktör, Ylva

“En värld utan konst skulle sakna ljus och glädje. Konsten har alltid haft en stor betydelse för att åstadkomma förändring, och med verket vill vi påminna om att var och en kan påverka framtiden. En bättre värld är möjlig.”

Kimmo Tupala, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Finlands UNICEF

”Lux Helsinki kommer med ljus och glädje under den mörka midvintern och livar upp stadsbilden i Helsingfors med intressant och oförglömlig ljuskonst. Helsingfors konstmuseum HAM gläds över samarbetet med Lux Helsinki, som visar upp konst mitt i stadsbilden där alla kan uppleva den.”

Maija Tanninen-Mattila, konstmuseichef, HAM Helsingfors konstmuseum

“Lux är definitivt ett av Helsingfors ljusstarkaste evenemang och det är fantastiskt att rutten återvänt till Torgkvarteren. Tillsammans skapar vi en livligare stad!”

Peggy Bauer, handelsplatsdirektör, Torgkvarteren

”Lux Helsinki är ett fantastiskt evenemang som varje år lyser upp den mörkaste årstiden. För oss som experter på föreställningsteknik och Nordens ledande leverantör i branschen är det ett privilegium att få vara med om att genomföra festivalen och förse den stora allmänheten med kulturupplevelser.”

Juho Hiidenmaa, Brand and Marketing Director, Bright

“Vårt hjärta brinner för den urbana kulturen, och att presentera intressanta evenemang och restauranger för våra läsare utgör kärnan i vår mission. Att vi får vara med om att ge stadsbornas Lux Helsinki-upplevelse en extra dimension är ett hedersuppdrag för oss.”

Laura Eriksson, marknadsföringsspecialist, City

”Det är fantastiskt att mitt under den mörkaste årstiden lyser Lux Helsinki upp Helsingfors och piggar upp stadsborna. Utöver att ljuset är estetiskt är det för stadsborna också ett viktigt säkerhetselement året runt. Det skulle vara fint om Lux Helsinki kunde uppmuntra stadens beslutsfattare att utveckla belysningen i Helsingfors både med tanke på estetiken och på säkerheten.”

Ville Ketonen, säkerhetsansvarig för evenemanget, Local Crew

”Finnfulness står i centrum för Marskis verksamhet. För oss innebär det flera olika aspekter och värderingar, till exempel en aktiv och modern urban livsstil och ett intresse för konst och kultur. Marski vill vara med om att skapa och erbjuda upplevelser för såväl turister som stadsbor. Samarbetet med Lux och att Marski får vara en skådeplats för ljuskonst ökar på ett intressant sätt vår relevans och våra möjligheter att nå vårt mål.”

Elina Hankkio, ansvarig för evenemang och partnerskap, Marski by Scandic

”Lux Helsinki bjuder staden på ljus och storslagen konst mitt i den mörkaste årstiden, och det högt uppskattade evenemanget har blivit en viktig tradition för många. Vi vill vara med om att servera smakupplevelser vid sidan av konstupplevelserna och bidra med värme under de stämningsfulla januarikvällarna.”

Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef, Kaslink Aito

Tack för ditt samarbete

Helsingfors domkyrka
Helsingfors stadsteater
Helsingfors universitet
Kaslink