Vill du bli partner för Lux Helsinki?

Helsingfors är en stad med verkningsfulla och oförglömliga gärningar. Helsingfors är en enastående blandning av hetsig puls och lugn, vilket gör denna stad unik. Staden utvecklas tillsammans med samarbetspartner och genom Lux Helsinki kan ett företag enkelt kopplas till marknadsföringen av Helsingfors. Lux Helsinki är i Finland det mest populära evenemanget i sociala medier och kommer med en ljusglimt under årets mörkaste tid. Det samlar över en halv miljon glada människor som vill njuta av ljuskonst och utomhusliv oavsett vädret.

Fokus i ljusfestivalens företagssamarbete är främst att möjliggöra ljuskonstverk och att tillsammans med samarbetsparterna utveckla besökarnas upplevelse av evenemanget.  

 

 

 

 

 

 

 

 

LEENA LASSILA
050 3080322
leena.lassila(at)hel.fi

Samarbertspartner 2019

Huvudpartner

 

 

 

 

 

”Jag vågar påstå att Lux Helsinki är mätt i europeiska mått – och kanske rentav i hela världen – ur konstnärlig och teknisk synvinkel en ljuskonstfestival på TOP10-listan. Lux Helsinki bleknar inte om den jämförs med internationella motsvarigheter. Ett bevis på detta är den respons jag fått av internationella kolleger. Det finaste är att Lux Helsinki gett oss möjligheten att utveckla ljus- och videokonsten i Finland och vi får ge branschen något tillbaka. Vi har fått mycket av branschen och Lux är en sådan kanal, där vi kan bidra till att branschen går framåt på olika sätt.”

Matti Jykylä, Sun Effects

 

 

 

”För oss är vårt samarbete med Lux ett naturligt sätt att ge stadsbilden liv och sprida glädje i människors vardag under årets mörkaste tid.”

– Head of Marketing Pilvi Rissanen, Clear Channel Finland Ab

Partner

 

 

 

”OP Helsingfors vill stöda levande stadskultur lokalt och bidra till att möjliggöra unika upplevelser för ortsbor i huvudstadsregionen och turister som kommer till Helsingfors. Vi vill finnas där våra kunder finns, vilket gör Lux Helsinki och dess imponerande ljuskonstverk i stadsmiljön till en paradplats för oss att modigt träffa stadsbor i alla åldrar.”

– Regiondirektör Saija Veenkivi, OP Helsingfors

 

 

 


”Mörkret är en gemensam utmaning för oss alla här i norr, varför skulle vi då inte kämpa mot det tillsammans? Mitt i den kallaste tiden gör Lux Helsinki Helsingfors centrum till en gemensam bakgård för alla, när folk vandrar ljusets rutt tillsammans. Denna okonstlade, vackra och ljusa samvaro hänger ihop med vår tanke om hur man kan umgås med husets grannar när trivseln är som störst.”

SATO gläder sig över gemenskapskänslan i utmaningen

– Marknadsföringschef Sanna Marttinen, SATO

Samarbetspartner

 

 

 

 

 

 

 

 

”På Granlund vill vi främja välbefinnande i byggda miljöer. Att under årets mörkaste tid arrangera en ljuskonstfestival mitt i Helsingfors gör precis detta. Vi bidrar nu för tredje gången till att stöda Lux Helsinki, som varje år för med sig ljuskonst till vår huvudstad på allt intressantare sätt.”

– Verkställande direktör Pekka Metsi, Granlund

”Vi ser gärna att vårt kaffe serveras vid stadsevenemang som genomförs med kvalitet. LUX piggar upp i den mörka vintern och vårt kaffe värmer kropp och själ. Det finns knappast en bättre kombination.”

– Kafferostare och tehandlare Lari Salomaa, Johan & Nyström

”Lux Helsinki är en fantastisk ljuspunkt mitt i den mörka vintern i Helsingfors. Vi visste utgående från tidigare års erfarenheter att behovet av ett matevenemang finns på riktigt, eftersom många restauranger stänger sina dörrar under den period som följer efter julhelgerna.”

-Chefredaktör Panu Jansson, om Lux Helsinki Eat-evenemang som organiseras av City

”Vi vill vara med om Lux Helsinkis gemenskaplighet och konstens mobiliserande kraft. Vi ser samma gemenskaplighet i försvarandet av mänskliga rättigheter. När enskilda personer samlas och agerar för rättigheter som tillhör oss alla förändras världen till det bättre.”

– Kommunikationschef Saara Manelius, Amnesty International Finländska sektionen

”Det är fantastiskt att mitt under den mörkaste årstiden lyser Lux Helsinki upp Helsingfors och piggar upp stadsborna. Utöver att ljuset är estetiskt är det för stadsborna också ett viktigt säkerhetselement året runt. Det skulle vara fint om Lux Helsinki kunde uppmuntra stadens beslutsfattare att utveckla belysningen i Helsingfors både med tanke på estetiken och på säkerheten.”

– CEO Ville Ketonen, säkerhetsansvarig för evenemanget, Local Crew

”Sanoma Media Finland deltar i Lux Helsinki för att det är ett fint evenemang som aktiverar hela staden. Vi vill delta i evenemang som bygger gemensamma upplevelser.”

– Kommunikationschef Ritva Lassila, Sanoma Media Finland

”Lux Helsinki hör till Finlands största publikevenemang, men med människonära fokus. Även på Ramboll utgår planeringen från människor och användarnas behov. Belysning spelar en betydande roll i att förbättra stadens säkerhet och trivsamhet. Belysning möjliggör även många slags aktiviteter och funktionalitet som berikar vårt liv i städerna.”

– Ledande konsult Reija Pasanen, Ramboll